Jak pokonać konkurencję na Allegro i każdym innym portalu

Największym, co za tym idzie najbardziej dochodowym portalem aukcyjnym w Polsce jest Allegro. W 2020 roku produkty sprzedane na tej witrynie osiągnęły równowartość 31 miliardów złotych, a wyniki wciąż szybują w górę. Biznes e-commerce odnotował 28% wzrost w sakli jednego roku, coraz więcej konsumentów decyduje się na wykonywanie zakupów w internecie, zamiast tradycyjnej formy zakupów stacjonarnych. Możliwość uzyskania wysokich dochodów oraz zmniejszające się ryzyko niepowodzenia, doprowadziły do wykształcenia się na rynku nowych sprzedawców, oferujących swoje produkty, często w cenach porównywalnych bądź bardziej korzystnych dla klientów. Jak w takim razie dotrzeć w atrakcyjny sposób do nowych odbiorców, na co zwracać uwagę, a przed czym się przestrzegać? Jak pokonać konkurencję?

Na sukces składa się wiele czynników. Warto zauważyć, że klient jako osoba, która w tym przypadku ma wydać swoje pieniądze na coś czego nie może dotknąć i zobaczyć przed zakupem, powoduje, że jest o wiele bardziej czujny i wrażliwy na nawet najmniejsze uchybienia ze strony sprzedającego, każdy błąd graficzny, ortograficzny, powstałe wątpliwości co do prawdziwości opisu produktu. Wszystko to szybko doprowadzi do utworzenia opinii „niekompetentnego sprzedawcy”, co jest strzałem w kolano dla przedsiębiorcy, spowodowanym przez własne błędy. Przed dodaniem jakiegokolwiek ogłoszenia, zawsze należy sprawdzić je przynajmniej dwa razy. Oferta musi być czytelna i poprawna. Klient poruszając się po rynku, w pierwszej kolejności kupuje oczyma. To właśnie produkt, którego wizualizacja była najlepsza, zostanie umieszczony w koszyku. Zdjęcia produktów odgrywają niesamowicie ważną rolę. Istnieje wiele sposobów prezentowania przedmiotów, jednak wśród nich najlepiej sprawdzają się następujące: produkty z czystym białym tłem, niemalże ikona profesjonalizmu, dzięki którym konsument zyskuje atrakcyjny wizualnie przedmiot zakupu oraz zaufanie co do sprzedawcy; drugi nieco bardziej nowatorski i unikalny sposób, polega na zobrazowaniu produktu w trakcie jego użycia, klienci widząc, że dany produkt jest w użytku, łatwo się do niego przekonują, gdyż mają świadomość rzeczywistego działania produktu oraz posiadają potwierdzenie zamieszczonego opisu. Takim samym priorytetem jak zdjęcie jest tytuł aukcji, drugi w kolejności czynnik, który dobrze utworzony działa na ludzi jak magnes. W przypadku Allegro, sprawdzają się unikalne, nieszablonowe tytuły, wyróżniające się z masy jednakowych tekstów. Tytuł przede wszystkim powinien składać się z pełnej nazwy produktu (czasem można dodać również model), oprócz tego świetnym sposobem będzie sprawdzenie jakich fraz używają klienci podczas poszukiwań podobnych przedmiotów (nie tylko na Allegro, ale w przeglądarce google, w innych sklepach internetowych). Ludzie często nie zastanawiają się nad pisownią słów, które pochodzą z języków obcych i wpisują ich nazwy tak jak je słyszą, przykładem może być „router”, który nie raz został wyszukany jako „ruter”, więc warto wziąć ten aspekt pod uwagę utworzyć tytuł z pozornym błędem, jedynie w celu testowym, a może przynieść on większe dochody. Warto zwrócić uwagę na grupę docelową, do której produkt ma dotrzeć i umieścić jakieś powiązanie z nią w tytule. Pewien sprzedawca przy sprzedaży „Kamery do domu” otrzymał pytanie o klienta, jego treść była następująca: „Widziałem Pańskie ogłoszenie, jednak ja potrzebuję kamery do obory, nie do domu, czy posiada Pan taką ofertę?”, w ciągu tygodnia otrzymał jeszcze kilka niemalże identycznych zapytań, różniących się jedynie miejscem docelowym, choć tak rozwiązaniem którego wszyscy szukali była właśnie ta „Kamera do domu”. Tytuł złożony bez logicznej analizy może być źle zrozumiany przez potencjalnych klientów i od razu pominięty. Po przyciągnięci osób do ogłoszenia, trzeba w jakiś sposób zatrzymać ich na nieco dłuższą chwilę. Do tego właśnie służy opis produktu, którego celem jest przedstawienie specyfikacji, danych technicznych, jednocześnie zachęcając do zakupu. Jest etap na którym nie można sobie pozwolić na „podkolorowanie rzeczywistości”, opis musi być zgodny z prawdą. Na co klient zwraca uwagę czytając opis? Jest to zasadniczo proste, treść powinna być czytelna dla każdego, z wyróżnieniem najważniejszych informacji, dane techniczne powinny być zapisane w punktach, jedno pod drugim, a przed nimi powinien znaleźć się tekst zachęcający do zakupu (nie za długi), który sprawnie przedstawi działanie produktu oraz uwydatni cechy wyróżniające go z grona innych. A więc oferta została atrakcyjnie stworzona i prezentuje się zachęcająco, jednak nikt nic nie kupi, jeżeli cena nie będzie odpowiednia. Ustalając cenę można postawić na 2 strategie, które z powodzeniem wykorzystywane są przez większe, sławne firmy:

  1. Bardzo niska cena, na której przedsiębiorca niewiele zarabia, jednak taka strategia powoli niszczy konkurencję i przede wszystkim przekonuje klientów do produktu, którzy chętnie go kupują, zostawiając pozytywne oceny.
  2. Początkowo bardzo wysoka cena, do której od razu przyznawany jest rabat. Ludzie skuszeni okazją, rzucają się na produkt. Buduje to ekskluzywność marki, dobrą opinię i przekonanie o wysokiej jakości przedmiotu.

Stosując się do powyższy porad, zwiększenie sprzedaży jest niemalże gwarantowane. Gdy zyskujemy coraz większą rzeszę klientów, coraz więcej zamówień dzięki dobrze skonstruowanym ofertą, należy zwrócić uwagę na:

  • Obsługę klienta (szybkie odpisywanie na wiadomości, możliwość telefonicznego kontaktu ze sprzedającym, kompleksowa wiedza na temat własnych produktów, to buduje fundamenty poczucia bezpieczeństwa),
  • Szybkie wysyłki (im szybciej konsument dostanie przedmiot w swoje ręce, tym lepiej),
  • Dobre opinie (budują wizerunek, marki, są potwierdzeniem wiarygodności przedsiębiorcy, klienci kupują u sprawdzonych sprzedawców),
  • Sposoby płatności (w sposobach zapłaty powinny znaleźć się przede wszystkim najbardziej popularne formy płatności, PayU, Przelewy24, z pewności pozytywne wrażenie zrobi również możliwość zapłaty za pobraniem, są klienci, którzy zamawiają tylko i wyłącznie za pobraniem),
  • Formy dostawy (każdy chce mieć wybór, zwłaszcza decydując w jaki sposób otrzyma swoją przesyłkę, dlatego klient powinien mieć przynajmniej dwóch różnych firm kurierskich oraz wysyłki poprzez paczkomaty, jednak tutaj działa analogiczna reguła, „im więcej, tym lepiej”).

Przepis na sukces gotowy, przy wprowadzeniu opisanych metod do swojego planu sprzedaży, klienci z pewności skorzystają z usług danego sprzedawcy bez większego zastanowienia, mając świadomość, że podejmują słuszny wybór. Podane wyżej metody sprawdziły się w firmach, których sprzedaż osiągnęła ponad 2 miliony złotych w ciągu roku (każda z osobna), sprzedając produkty jedynie poprzez internet.